یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 5 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
جدیدترین گزارش ها پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۶:۱۳:۴۶

مدیرعامل شرکت نفت خزر خبر داد:
افزایش توانمندی و دانش ایرانی در حوزه حفاری آب‌های عمیق

ایران دریلینگ: مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به کسب تجربیات حاصل از حفاری نخستین چاه میدان سردارجنگل گفت: این تجربیات چراغ راه اقدامات بعدی شده به طوری که در حفاری چاه دوم با چالش‌های کمتری مواجه شدیم. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، علی اصولی در نشست تخصصی کارگروه تدوین نقشه راه اکتساب فناوری بهره‌برداری از منابع هیدروکربوری آب‌های عمیق که با همکاری معاونت پژوهش و فناوری، شرکت نفت خزر و دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، تاکید کرد: داشتن مسیر روشن برای فعالیت‌های مختلف صنعتی به ویژه حوزه‌های مهندسی که ریسک و هزینه بالایی دارد، بسیار ضروری است، زیرا نمی‌توانیم در فضایی به طور کامل عملیاتی و وظایفی که دچار روزمرگی می‌شود و امکان توقف ندارد، فرصتی را برای تعیین مسیر بگذاریم و همه این موارد باید از پیش تعیین شده باشند.

وی  با اشاره به آغاز عملیات چاه دوم سردارجنگل، گفت: یکی از نیازهای اساسی در صنعت نفت داشتن نقشه راه است و ما در جریان پروژه‌هایمان این موضوع را رعایت کردیم. اصولی با بیان این که سال‌هاست در بخش‌های پژوهشی، نیازهای دانش و تکنولوژیکی دستاوردهای مطلوبی داریم، گفت: در عرصه‌های مهم دانش باید هوشمندانه پیش رویم تا کمترین خسارت برای ما ایجاد شود، زیرا هم اکنون محدودیت‌های بسیاری وجود دارد و باید بتوانیم با وجود تحریم و شرایط سخت دیگر، بهترین کارها را انجام دهیم. وی ادامه داد: با توجه به این که در چاه نخست سردار جنگل با بسیاری از چالش‌ها و مشکلات روبرو شدیم و تجربه تازه‌ای بود، تجربیاتمان را چراغ راه اقدام‌های بعدی قرار دادیم و این چالش‌ها و اشکالات و به تبع از دست رفتن زمان در چاه دوم کمتراتفاق افتاد.

مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: برای این حوزه از خزر مطالعات سنگین زیادی پیش از این انجام شده بود و حتی شرکت‌های خارجی نیز مطالعاتی را در این حوزه داشته‌اند اما در عمل تمایزهایی را با شرایط کنونی داشت و ما با چالش‌ها و موانعی روبه‌رو شدیم. اصولی افزود: کشورهای بزرگ سرمایه‌گذاری و توسعه یافته هزینه و تلاش زیادی برای فعالیت در آب‌های عمیق دارند و به طور اصولی این کشورها بی‌گدار به آب نمی‌زنند و اگر آنها می‌توانند وارد این حوزه‌های پر ریسک شوند، پس فایده‌های زیادی را دربر دارد و ما هم می‌توانیم در این عرصه ورود داشته باشیم. وی تصریح کرد: درعین حال ورود بسیاری از مخازن در نیمه دوم عمر خود، افزایش قیمت کالاها و تجهیزات، افزایش قیمت نفت و سرانجام کم شدن هزینه فعالیت‌های اکتشافی در آب‌های عمیق، حرکت کشورها را به سمت آب‌های عمیق و حتی آب‌های فوق‌عمیق در آفریقا و ترکیه و هند با وجود ریسک اکتشافی بالا، افزایش داده است.

اصولی افزود: آمارها نشان می‌دهد که در سال ٢٠١٤ ، حداقل ١٦٧ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در حوزه آب‌های عمیق صورت گرفته است و طبق برآوردها باید تا سال ٢٠٢٠، حداقل ٢٠ میلیون بشکه از مجموع ١٠٠ میلیون بشکه تولید روزانه کل کشورها از آب‌های عمیق تامین شود. وی گفت: البته میزان سرمایه‌گذاری و فناوری‌های به‌ کار گرفته شده در آب‌های عمیق نیز نشان می‌دهد که این مهم برآورده می‌شود، همسو با این هدف ایران هم مسیر درستی را در پیش گرفته و به همین دلیل بر تهیه نقشه راه و کسب اطلاعات و هماهنگی‌های بیشتر در داخل کشور تاکید داریم. مدیرعامل شرکت نفت خزر با تاکید بر این که با کلیه دانشگاه‌های فعال در حوزه مطالعات آب‌های عمیق همکاری داشته و داریم، گفت: حوزه آب‌های عمیق حوزه‌ای خاص و انحصاری است و به همین دلیل برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و البته امکانات و تجهیزات ویژه را هم می‌طلبد.

وی با بیان این که برای تولید زودهنگام در خزر مطالعاتی را در دست داریم اما موانع زیادی پیش‌روست، افزود: مشکل اصلی در فقر دانش است و باید در مسیر اجرای این پروژه‌ها تجربیات زیادی که کسب کرده‌ایم را تحلیل و تفسیر کنیم. وی افزود: عمده حفاری‌های آب‌های عمیق دنیا در اعماق ٥٠٠ تا ٨٠٠ متر انجام می‌شود در حالی که فاصله ما تا این اعماق بسیار زیاد است و سال‌های زیادی طول می‌کشد تا این تجربه‌ها به ثمر نشیند. البته هم اکنون نفت خزر تنها شرکت فعال ایرانی در حوزه آب‌های عمیق است و تکمیل پروژه‌های کنونی کمک زیادی را به رشد ما می‌کند. اصولی در ادامه با اشاره به برخی آسیب‌های عمده‌ای که با آنها روبرو هستند و نیاز به کار پژوهشی بیشتری دارد، گفت: موضوع خوردگی در دریا برای ما بسیار مهم است و باید ابعاد مختلف آن بررسی شود تا خسارت‌های این آسیب به حداقل برسد، درعین حال مطالعات بیشتر پروژه‌ها ریسک کار ما را در دریا کمتر می‌کند و ما از دانشگاه‌ها و مراکز علمی همین انتظار را داریم.



  کد خبر : 417
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :